Jadłospis dla ektomorfika jest jedną z najtrudniejszych do ułożenia diet. Powinien w głównej mierze składać się z wysokokalorycznych posiłków o dużej zawartości węglowodanów i białka. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie odpowiedniej masy mięśniowej, bez ryzyka nadmiernego przybrania na wadze.

Ektomorfik – jaki to typ budowy?

Ektomorfik to człowiek o wysokim wzroście i wyjątkowo szczupłej budowie. Jego cechą charakterystyczną jest niska masa mięśniowa i przyspieszony metabolizm, który utrudnia osiągnięcie optymalnej wagi. W związku z tym dieta takiej osoby powinna zawierać dużą dawkę wartości odżywczych, które pomogą pozbyć się niedowagi. Dzienna ilość kalorii w posiłkach może sięgać nawet 4600 kcal, bez ryzyka nadmiernego wzrostu masy ciała. W związku z tym, że ułożenie jadłospisu odpowiedniego dla ektomorfika może być dość trudne, warto skorzystać z pomocy specjalisty oferującego wsparcie dietetyczne. Współpracując z dietetykiem bez trudu ułożymy najlepsze menu, które umożliwi osiągnięcie stosownej wagi oraz pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie i samopoczucie

Jadłospis na wzrost masy mięśniowej

W menu ektomorfika muszą znaleźć się duże ilości węglowodanów i białka. Udział cukrów powinien wynosić około 50%, białek 30%, a tłuszczy – 20%. Wskazane jest, by posiłki były spożywane systematycznie co 3 godziny oraz zawierały adekwatnie duże porcję. W codziennym jadłospisie warto sięgać po nabiał w postaci twarogów, jogurtów i jaj oraz tłuste ryby – śledzie, makrele i łososie. Odpowiednie będzie chude mięso z piersi kurczaka, a w formie dodatku najlepiej sprawdzi się kasza – jaglana, jęczmienna i gryczana. W posiłkach warto wkomponować płatki owsiane oraz orzechy, szczególnie smaczne jako uzupełnienie jogurtów i sałatek. Wskazana jest także duża ilość warzyw, przy jednoczesnym niewielkim udziale owoców. Wszystkie produkty powinny charakteryzować się zarówno niskim, jak i wysokim indeksem glikemicznym, być wysokiej jakości oraz obfitować w witaminy i minerały. Można sięgnąć także po odżywki białkowe, które istotnie wspomogą budowę masy.